26341.jpg

Sisareni osti meille Kuopion torilta soikean vanhanajan metallitarjottimen, johon mahtuu paljon astioita ja syötävää. Se on juuri sellainen tarjotin, jollaista palvelustytöt raahaavat 1800-lukua tai 1900-luvun alkua kuvaavissa elokuvissa tai pudottavat Agatha Christien TV-sarjassa, kun näkevät ruumiin. Olen nähnyt samanlaisen tarjottimen eräässä suomalaisessa museossa.

Minä en jaksa niin isoa tarjotinta kantaa, mutta mieheni lastaa siihen teekannun, isot teekupit, hillopurkin (sokeritonta hilloa), kerma-astian (rasvatonta maitoa teehen) ja kaksi lautasta, joilta syömme terveysräiskäleet (kokojyväjauhoja, munanvalkuiasta ja  rasvatonta maitoa). Joskus tuntuu siltä, että täytyy saada suklaakeksejä... Jouluna juodaan tonttukupeista kahvia tai teetä ja syödään torttuja tonttulautasilta.

Tämän hyvin käytännöllisen tarjottimen suojaksi ja talviseksi koristukseksi olen valmistanut tämän punatulkkuliinan. Olen koruommellut kuviot tavalliselle lakanakankaalle. Malli oli jossakin suomalaisessa käsityölehdessä. Olen kerännyt monta kansiollista käsityömalleja, ja silloin tällöin tulee joku toteutettua. Kun joulupukki toi digikameran, voin kuvata nyt myös uudempia käsitöitäni.

Näiden punatulkkujen kera toivotan kaikille lukijoille onnellista uutta vuotta!