46471.jpg

Olin muutaman vuoden ennen Kanadaan muuttamista opettajana eräässä Helsingin keskustan kansalaiskoulussa. Valitsin sen koulun, sillä sieltä oli vain lyhyt kävelymatka kotiin ja palkkakin oli hyvä. Elätin nimittäin koko perhettä mieheni ollessa virkavapaana jatko-opintoja varten.

Oppilaitteni joukossa oli useita entisiä tarkkailuluokan oppilaita. Onneksi rehtori antoi minulle vapaat kädet, ja opetin englantia hyvin terapeuttisella tavalla käyttäen paljon kuvia, ryhmätöitä, musiikkia ja muuta mukavaa. Ulkonaisesti tilanne näytti ihan rauhalliselta, mutta se työ oli niin vaikeaa, että nukuin joka päivä koulusta tultuani kaksi tuntia. Työtoverini olivat myös mukavia.

Loman alkaessa olin eräänä kesänä kuitenkin niin väsynyt, että neuloin kokonaisen kuukauden stressineuleita, mahdollisimman kauniita vaatteita lapsielleni.

Lapset saivat valita itse mallit. Nuorin poika valitsi ylläolevan laama-aiheen villapaitaansa ja tytär ja vanhempi poika palmikkoaiheiset irlantilaisvillatakit. Tyttären villatakki oli oikeastaan pitkä takki, ja hän piti sitä useita vuosia.

46470.jpg

   46473.jpg

Kun olin neulonut tällaisen takin, olin jo niin taitava, että valitsin vanhemman pojan villatakkiin hyvin vaikean mallin. Siitä tuli hyvin kaunis. Se villatakki varastettiin häneltä ensimmäisenä päivänä, kun hän laittoi sen päälleen kouluun.

51413.jpg

Tyttären villatakki oli käytössä vuosikausia ja on yhä tallella. Kanadassa lastenvaatteet olivat halpoja, sillä niissä ei ollut veroa. Teimme enää harvoin itse vaatteita.