39349.jpg

Neuleita voi nähtävästi pestä shampoolla ja käyttää huuhteluaineena hiusten hoitoainetta. Näin kertoo ainakin uusin Dolls House and Miniature Scene -lehti tai oikeammin sen mukana tullut ilmainen neulonta- ja virkkausopas (Knitting & Crochet). Vihkosessa on ohjeita miniatyyrineuleisiin ja -virkkauksiin.

Lämpimään pesuveteen laitetaan teelusikallinen shampoota (pesuvatia, allasta kohti.). Neuletta puristellaan vedessä hellävaraisesti. Sitten se huuhdellaan vedellä ja painellaan paperipyyhkeen välissä.

Neule huuhdellaan lopuksi vedellä, johon on sekoitettu hoitoainetta. Jälleen yksi teelusikallinen lämpimään veteen. Tämän jälkeen neule painellaan paperipyyhkeillä. Sitä ei huuhdota enää tämän jälkeen. Kirjoittaja sanoo, että tällainen pesu palauttaa villa-, puuvilla- ja nailonlankojen kuidut normaaleiksi.

Minulle tämä oli uutta. Onko kukaan teistä kokeillut tällaista?

Neuloin joskus paljon nukenvaatteita. Nyt ei ole edes kuvaa miniatyyrineuleesta. Kuvassa on Quebeckistä tullut normaalikokoinen villapuloveri, johon liittyy paljon tunnearvoa. Se oli miniäni isoisän villaliivi, jonka mieheni sai tunteenomaisena perintönä.

Uutta oli minulle myös pesun jälkeen tehtävä käsittely, jossa neule kiinnitetään nuppineuloilla styrox-levyyn. Päälle laitetaan kostea kangas, joka saa olla siinä pari tuntia. Sitten se poistetaan ja neule saa kuivua entiseen muotoonsa.

Minulla on ollut tapana laittaa neulevaate kuivumaan pyyheliinan päälle tai suoraan pyykinkuivaustelineelle. Oppia ikä kaikki.

Olen laittanut Brokenstarin taas näkymään tilastoissa, sillä minulla lienee taas aikaa kirjoittaa tähän ja jopa tehdä käsitöitä.